Ngaben



Ngaben ngrupikaken salah satunggalpun upacara ingkang dipuntumindakaken dening umat hindu wonten ing bali ingkang kalebet upacara pitra yadnya (upacara ingkang dipuntunjukaken dhateng leluhur). Ngaben kanthi cara etimologis asalipun saking tembung latu ingkang nyaged awalan nga, uga akhiran an, dadosipun dados ngapian, ingkang disandikan dados ngapen ingkang dangu kedangon kedadosan pergeseran tembung dados ngaben.
Upacara ngaben salajeng melibatkan latu, latu ingkang dipunginakaken enten kalih, inggih menika awujud latu konkret (latu saleresipun) uga latu abstrak (latu ingkang asalipun saking pujajapa pendeta ingkang mangajengi upacara). Versi benten ngginemaken menawi ngaben asalipun saking tembung beyaingkang artosipun bekal, dadosipun ngaben ugi gadhah artosupacara nyukani bekal dhateng leluhur konjuk saben radinipun datheng sunia loka.
Upacara ngaben mawi rangkaian upacaranipun nggadhahi maneka warna kados:
1.        Ngaben sawa wedana,sawa wedana menika upacara ngaben kaliyan ngelibataken jisim ingkang taksih wetah (tanpa dipunpetak riyen) . Biyasanipun upacara niki dipunwontenaken lebet kurunwanci 3-7 dinten saking dinten pejahipun tiyang kesebat. Pangajawen biyasa kedadosan ing upacara kaliyan skala utami, ingkang jagenipun sanguh nglajeng ngantos sewulan. Sementara pihak keluarga njagikaken samukawis samukawis konjuk upacara mila jisim badhe dipundekekake ing balai adat ingkang enten ing masing-masing griya kaliyan paweweh ramuan khusus konjuk ngalonaken pembusukan jisim, ramuan asring dipungantosaken kaliyan ngaggem formalin.

2.        Ngaben asti wedana,asti wedana yaiku upacara ngaben ingkang ngelibataken kesaperlu jisim ingkang sampun nate dipunpetak. Upacara niki dipunmaweni kaliyan upacara ngagah,yaiku upacara nduduk wangsul petakan saking tiyang ingkang bersangkutan konjuk lajeng mengupacarai balung wacucal ingkang tirah. Hal niki dipuntumindakake sami tradisi uga tatanan dhusun sapanggen, kados ta enten upacara tertentu dipunpundi masyarakat dhusun mboten diperkenankan nglampahi upacara kepejahan uga upacara raben mila jisim badhe dipunpetakaken ing petakan sapanggen ingkang kanaman kaliyan upacara makingsanring pertiwi ( menitipkan ing ibu pertiwi).

3.        Swasta, swasta yaiku upacara ngaben tanpa ngelibatakenjisim kersaa kesaperlu jisim, hal niki biyasanipun dipuntumindakake amargi beberapa hal, kados : pejah ing njawinegeri utawi panggen tebih, jisim mboten dipunpanggihaken, lspl. Ing upacara niki jisim biyasanipun disimbolkan kaliyan kajeng cendana(pengawak) ingkang dilukis ugi diisi aksara magis dados badan kasar saking atma tiyang ingkang bersangkutan.

4.        Ngelungah, ngelungah yaiku upacara konjuk anak ingkang dereng udhar untu. Warak kruron, warak kruron yaiku upacarakonjuk bayi ingkang kluron. Lebet upacara kesebat nggadhahi nyiramin/ngemandusin, nyiramin/ngemandusin yaiku upacara ngadusaken uga ngresikaken jisim ingkang biyasa dipuntumindakake ing pemahan keluarga ingkang bersangkutan(natah). Prosesi i ugi dipunmaweni kaliyan paweweh simbol-simbol kados sekar melati ing rongga irung, belaha kaca ing inggil mripat, ron intara ing alis, uga pepakan bentenipun kaliyan tujuan mangsulaken wangsul gina-gina saking kunjukan badan ingkang mboten dipunginakaken datheng asalipun, mawi menawi rohmendiang ngalami reinkarnasi wangsul kajengipun dianugrahibadan ingkang pepak (mboten cacat).

5.        Ngajum kajang, ngajum kajang yaiku selembar dlacang pethak ingkang sinerati kaliyan aksara-aksara magis dening pemangku,pendeta utawi tetua adat sapanggen. Saksampune rampung sinerat mila para `kerabat ugi keturunan saking ingkang bersangkutan badhe nglampahi upacara ngajum kajang kaliyan cara nyakaken kajang punika sakathah 3x, dados simbol kemantepan manah parakerabat ngucul kekesahan mendiang uga nyetunggalaken manahpara kerabat dadosipun ndilah saged kaliyan gelis numindakake saben radinanipun datheng alam salajengipun.

6.        Ngaskara, ngaskara nduwe jarwi penyucian roh mendiang.penyucian menika dipuntumindakake kaliyan tujuan kajengipun roh ingkang bersangkutan saged nyetunggal kaliyan tuhan uga sanguh dados pembimbing kerabat ingkang taksih gesang ing donya.

7.        Mameras ,mameras asalipun saking tembung pera ingkang artosipun kedadosan, sukses, utawi rampung. Upacara niki dipunwontenaken menawi mendiang sampun nggadhahi putu, amargi miturut kepitadosan putu kesebat ingkang badhe menunturadinipun mendiang langkung doa uga karma sae ingkang piyambake sedaya tumindakake.

8.        Papegatan, papegatan asalipun saking tembung pegat, ingkang artosipun putus, jarwi upacara menika yaiku kangge ngengkenaken hubungan duniawi uga tresna saking kerabat mendiang, amergi kaping kalih hal kesebat badhe mambengi saben radin sang roh menuju tuhan kaliyan upacara menika pihak keluarga nduwe artos sampun khanti cara ikhlas ngucul kekesahan mendiang datheng panggen ingkang langkung sae. Pirantos saking upacara menika yaiku sacawis (banten) ingkang disusun ing setunggal lesung bat uga dipuninggilipun diisi kalih cabang wit dadap ingkang dipunbentuk kados gawang uga dibentangk benang pethak ing kaping kalih caba wit kesebat. Mangkenipun benan menika badhe diterbas dening kerabat uga pengusung jisim sebelu medal griya ngantos putus.

9.        Pakiriman ngutang, saksampune upacara papegatan wau badhe dipunlajengaken kaliyan pakiriminan datheng petakan sapanggen, jisim beserta kajangnya lajeng dipunminggahan inggil badhe, yaiku menar pengusung jisim (hal menika mboten mutlak kedah enten, saged digantos kaliyan keranda biyasa ingkang kanaman pepaga). Saking griya ingkang bersangkutan anggota masyarakat badhe mengusung sedaya pepakan upacara beserta jisim dipuniringi dening suwanten baleganjur (gong khas bali) ingkang bertalu-talu uga sumagah, utawi suwanten angklung ingkang terkesan sedhih. Saben radin menuju petakan jisim menika badhe diarak mubeng kaping 3 mengsahan arah jarum jam ingkang nduwe jarwi dados simbol mangsulaken unsur panca mupu bhuta datheng panggenipun masing-masing. Sela punika puteran menika ugi nduwe jarwi: mubeng kaping 3 ing ngajeng griya mendiang dados simbol sapihan kaliyan sanak keluarga. Mubeng kaping 3 ing prasakawan uga pratigan desad ados simbol sapihan ing lingkungan masyarakat. Mubeng kaping 3 ing rai petakan dados simbol sapihan ing donya menika.

10.    Ngising, ngising yaiku upacara pambeseman jisim kesebat, jisim dibaringaken ing panggen ingkang sampun dipuncawisaken ,dipun maweni sacawis uga benten kaliyan mak filosofis piyambak, lajeng diperciki dening pendeta ingkang mangajengi upacara kaliyan tirt pangentas ingkang bertindak dados latu abstrakdipuniringi kaliyan puja japa saking pendeta, saksampune rampung lajeng enggala jisim kabesmi ngantos hangus, balung-balung pikantuk pambeseman lajeng digilas uga dipunsaperloni malih lebet buah krambil gading ingkang sampun dipunmedalaken toyanipun.

11.    Nganyud, nganyud nduwe jarwi dados ritu konjuk menghanyutaken samukawis keregedan ingkang taksih kantun lebet roh mendiang kaliyan simbolisasi berupa menghanyutaken abu jisim. Upacara menika biyasanipun dilaksaka ing seganten, utawi lepen. Makelud, makelud biyasanipun dipunwontenaken 12 dinten saksampune upacara pambeseman jisim. Jarwi upacara makelud menika yaiku ngresikaken uga menyucikan wangsul lingkungan keluarga akibat kesedhihan ingkang nempuh keluarga ingkang dipuntilaraken. Filosofis 12 dinten kesedhihan menika dipunpendhet saking wiracarita mahabharata, kala sang pandawa ngalami masahukuman 12 taun ing madya wana.

Tujuan upacara ngaben sacara konsepsional nggadhahi jarwi uga tujuan kados kaliyan mbesem jisim kersa simbolisipun lajeng menghanyutaken abu datheng lepen, utawi seganten nggadhahi jarwi konjuk cucul sang atma (roh) saking besta keduniawiandadosipun saged kaliyan gampil nyetunggal kaliyan tuhan(mokshatam atmanam) mbesem jisim ugi ngrupikaken mukawis rangkaian upacara konjuk mangsulaken samukawis unsur pancamupu bhuta (5 unsur pamungu badan kasar manusia) dhateng asalipun masing-masing kajengipun mboten mambengi saben radin atma datheng sunia loka kunjukan panca mupu bhuta yaiku
  • Pertiwi             : unsur padat ingkang mbentuk balung, daging, kuku, dll 
  • Apah                : unsur cair ingkang mbentuk rah, toya liur, eluh, dll 
  • Bayu                :unsur udara ingkang mbentuk ambekan. 
  • Teja                 : unsur benter ingkang mbentuk suhu badan. 
  • Akasa               : unsur ether ingkang mbentuk rongga lebet badan.

Kunjuk pihak keluarga, upacara niki ngrupikaken simbolisasi menawi pihak keluarga sampun ikhlas,uga merelakan kekesahan ingkang bersangkutan. Kajawi punika rangkaian upacara ngaben meliputi ngulapin,ngulapinadalah upacara konjuk nimbali sang atma.          Upacara niki ugi dipunwontenaken menawi ingkang bersangkutan pejah ing njawi griya ingkang bersangkutan (kados ta ing griya sakit, dll). Upacaraniki saged benten-benten tergantung tata cara uga tradi sapanggen, enten ingkang nglampahi ing prasakawan radin, pratigan radin, uga petakan sapanggen.

Mekaten upacara ngabenyang dipuntumindakake umat hinduingkang enten ing bali. Kajawi ing bali saleresipun taksih kathah malih kebudayaan lainya. Dados warga indonesia ingkang nggadhahi landasan binneka tunggil ika sampun sepatutnya kita sedaya sami ngaosi. Mawi dados warga indonesia kita sedaya ugi kedah nglestantunaken budaya dipunpanggen kita sedaya wonten kajengipun keragamani budaya indonesia tidaktergerus zaman.

            KELOMPOK :

1.      Arida Ayu K.                     (06)

2.      Fitriyana Dewi                   (11)

3.      Rizki Raharjo                    (23)
 

0 Response to "Ngaben"

Posting Komentar